Ik heb het begrepen

MOEV respecteert de privacy van uw gegevens.

Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en uw browserervaring te verbeteren.
Klik op "Ik heb het begrepen" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op “Meer informatie

 

Waarom bewegen?

moev uitdagingen turnerEen gezonde levensstijl vraagt om een gezonde mix van zitten, staan, bewegen en sporten. Dat is al lang geen geheim meer, maar hoe pak je dat op school aan? En hoe lang ben je dan best minimaal in beweging? En hoe lang mag je nu eigenlijk maximaal stilzitten?

Vlaams Instituut Gezond Leven plakte er met de bewegingsdriehoek cijfers op. Voor alle leeftijden geldt dezelfde regel: beweeg het grootste deel van de dag licht intensief. Dit betekent: zorg ervoor dat je regelmatig rechtstaat (en dus nooit langer dan 30 minuten zit), traag stappen, spelen, wandelen, …


Wat betekent dit voor onze leerlingen?

  • Kleuters hebben gemiddeld 3 uur beweging per dag nodig.
  • Kinderen en jongeren van 6 t.e.m. 17 jaar hebben 60 minuten per dag matig tot hoog intensief bewegen nodig. 

Voorbeelden beweging matige intensiteit: stevig wandelen, zwemmen, fietsen, harken in de tuin, …
Voorbeelden beweging hoge intensiteit: touwspringen, joggen, goed doorzwemmen, stevig fietsen, spitten in de tuin, …

moev uitdagingen loperEen bewegingsbeleid op school uitbouwen is van onschatbare waarde voor de gezondheid van je leerlingen. MOEV bundelde heel wat info over hoe je dit aanpakt. Ga naar www.moev.be/beweeg-mee. Nodig ook een MOEV-schoolondersteuner uit en laat je begeleiden bij een procesmatige integratie van beweging op school.

 

 


MOEV daagt je uit om jouw school in beweging te zetten!

Gebruik de methodiek ‘Sport beweegt je school 2.0.’ en de bewegingsdriehoek om je school in beweging te zetten!  

Bewegingstips 

Je school in beweging zetten gaat makkelijker dan je denkt!   

Er zijn 4 momenten om beweging op school integreren:

  • Leerlingen kunnen zich actief verplaatsen: te voet, met de fiets/step/skateboard naar school.
  • Leerkrachten kunnen ‘bewegingsvriendelijk lesgeven’, leerlingen krijgen tijdens de les zo bewegingskansen.
  • Organisatie van beweeg- en sportactiviteiten tussen de lesuren tijdens de speeltijden en de middagpauze. 
  • Organisatie van beweegmomenten na de lessen: in de school aansluitend aan de lessen (bv. Multimove, Sportsnack en SNS)

De methodiek www.sportbeweegtjeschool.be geeft scholen een leidraad om op deze verschillende momenten meer te bewegen!