Ik heb het begrepen

MOEV respecteert de privacy van uw gegevens.

Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en uw browserervaring te verbeteren.
Klik op "Ik heb het begrepen" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op “Meer informatie

 

Bewegingstips voor je leerlingen tijdens en tussen het afstandsleren

 

MOEV projecten moevinuwkot afstandslerenJij hebt als L.O.-leerkracht een belangrijke opdracht op school, ook in coronatijden zonder L.O.-lessen en misschien ook met minder rechtstreeks contact met je leerlingen. Hou zeker de vinger aan de pols bij je collega-klasleerkrachten. Zij communiceren heel regelmatig met leerlingen en ouders en kunnen dus ook jouw tips mee overbrengen. Overtuig alvast je collega's van de positieve effecten van bewegen, ook tijdens het afstandsleren.

Inspireer hen met goede tips om het stilzitten tijdens het leren regelmatig te onderbreken met rechtstaan en bewegen. Ondersteun hen en MOEV helpt je hierbij. In onze nieuwsbrief van #MOEVinuwkot reiken we jullie wekelijks tips, bewegingstussendoortjes en wist-je-datjes aan die jullie ook allemaal op deze pagina kunnen terugvinden.


Geef tips om minder te zitten, anders te zitten, meer recht te staan en natuurlijk ook ... meer te bewegen!

  • Afwisselend zitten, staan en bewegen is ideaal voor iedereen, ook voor je leerlingen die thuis leren. De zitmomenten kunnen ze actief invullen. Zo wordt ook zitten plezieriger. Wat is er allemaal mogelijk? Je kan omgekeerd op je stoel zitten, je been of een kussen onder je zitvlak leggen, je kan ook eens tegen de rugleuning van je stoel zitten, je voeten plat op de grond zetten of een bankje onder je voeten plaatsen,...
  • Even rechtstaan doet wonderen voor je rug, je spieren en gewrichten én zeker voor je concentratie. Sta elke 30 minuten eens recht. Je kan een glaasje water of een gezond tussendoortje halen of even naar de tuin wandelen. Stel je timer maar al in!
  • Moedig jij je leerlingen aan om afwisselend staand en zittend te werken voor school? Dit kan heel eenvoudig. Geef hen alvast mee dat ze hun laptop/map op een hoger aanrecht of een keukeneiland kunnen zetten. Ze kunnen ook een geïmproviseerde statafel naast hun bureau zetten of een stevig verhoog (bv. stevige kartonnen doos) op hun bureautafel plaatsen.

Reik bewegingstussendoortjes aan!

Bewegingstussendoortjes kan je inlassen tijdens elk studiemoment: zowel tijdens online teachingsessies als tijdens zelfstandige lesopdrachten, maar natuurlijk ook gewoon in de klas. Ze verhogen de aandacht, het leerplezier én in geen tijd hebben de leerlingen weer meer energie.

Ga aan de slag!


Wist je dat...

  • ... de beste zithouding de natuurlijke S-kromming van de wervelkolom respecteert?

  • … het goed is om regelmatig van zithouding te veranderen (dynamische zithouding)? Zo kunnen je spieren, rug en nek ontspannen, is er een betere bloedcirculatie en ontstaan er minder pijnklachten.

  • ... MOEV de Hongaarse schoolsportfederatie steunt in het onderzoek naar de invloed van COVID-19 op het bewegings- en speelgedrag van kinderen tijdens het afstandsleren thuis. Deel de bevraging met de ouders van je leerlingen. Invullen kan tot 31 mei 2020.

  • … je licht intensief beweegt wanneer je staand huistaken maakt of studeert? En daarin schuilen meer gezondheidsvoordelen dan je denkt. Licht intensief bewegen vind je terug in de onderste laag van de groene zone in de bewegingsdriehoek. Gewoon doen, elk extra bewegingsmoment telt!
  •  ... de coronacrisis kinderen en jongeren fel raakt? Toch komt hun perspectief nog te weinig aan bod in het publieke debat. Jij kan jongeren een stem geven in coronatijd. Hoe? Door de enquête van het Kinderrechtencommissariaat te verspreiden onder je leerlingen.

  • … Vlaamse 6- tot 12-jarigen gemiddeld zo’n 7 uur per dag zitten? Dat is maar liefst de helft van de tijd dat ze wakker zijn. Bij de 12- tot 18-jarigen ligt dat cijfer nog hoger. Zij brengen zo’n 8 uur per dag zittend door.  (bron: Vlaams Instituut Gezond Leven, 2015)