Zo doen andere scholen het


Dierenplezier met beweging op school

EDUGO campus Glorieux (Oostakker)


Jorgen Bruggeman werkt al jaren in de 'hulpverlenende' en 'zorgende' sector. Een aantal jaar geleden startte hij het project 'Animal Tails' op. "Het is een project gericht op jongeren die door verschillende redenen nog niet klaar zijn voor de arbeidsmarkt. Denk maar aan een moeilijke thuissituatie, moeite met communiceren, mentale problemen … Met 'Animal Tails' willen we via het ‘werken met dieren en dierenverhalen' kinderen en jongeren die het moeilijk hebben, een stem geven en hun ondernemerschap te versterken. Samen met kinderen, jongeren en dieren, creëren we in een veilige setting, nieuwe kansen op een nieuw verhaal."

Met 'Animal Tails' willen we via het ‘werken met dieren en dierenverhalen' kinderen en jongeren die het moeilijk hebben, een stem geven en hun ondernemerschap te versterken.

Gesimuleerde werksituatie

"Via een aangepaste stagevorm komen we tot een gesimuleerde werksituatie. De jongeren krijgen dan de kans om te werken aan een productieve werkattitude maar leren ook verschillende werknormen aan zoals respect, op tijd komen, samen werken, zich flexibel kunnen opstellen etc. Tijdens deze stagevorm bereiden ze zelf een workshop voor, gericht naar kinderen van de lagere en/of kleuterschool. De workshop staat steeds in het teken van dieren en de natuur. Het is een educatieve dag, die ze zelf letterlijk en figuurlijk in elkaar knutselen."

Actieve workshop met dieren

Dat Jorgen met het project 'Animal tails' niet over één nacht ijs is gegaan is zeker want er ging een lang traject aan vooraf. "Het project om jongeren een gestimuleerde werksituatie aan te bieden, is al 4 jaar aan de gang. Sinds 3 jaar zijn daar ook de dieren bij gekomen want 'Animal Tails' is ook een opvang voor geredde dieren. Het is pas sinds 2 jaar dat we met het project en de dieren naar scholen trekken. Dat begon aanvankelijk héél eenvoudig met het meenemen van een hond maar dit is ondertussen uitgebreid naar muizen, wandelende takken … . De andere leerkrachten en directeur moesten eerst wat wennen aan het idee, maar ondertussen is dit wel volledig ingekaderd in een vorm van lesgeven. Want zo worden de leerlingen aan de hand van de dieren op verschillende attitudes (geduld, inzet, samenwerken, …) gescreend."

Tenslotte gaan de kinderen ook bewegen en is er een spelactiviteit zoals bijvoorbeeld kat- en muisspel.

Per meegenomen dier zijn er drie indelingen en werken we met een doorschuifsysteem. Eerst is er het contact met het dier, ze mogen bijvoorbeeld de muis vastnemen en doorgeven. Nadien worden de fysieke kenmerken van het dier gekoppeld aan een beweging, bijvoorbeeld over een dunne balk lopen en balanceren, muizen in een doolhof laten lopen want die onthouden goed ... Tenslotte gaan de kinderen ook bewegen en is er een spelactiviteit zoals bijvoorbeeld kat- en muisspel.  Dit alles samen bezorgt de leerlingen een erg actieve en leerrijke halve dag."

Succesformule

"We richten ons vooral op kinderen van het eerste en tweede leerjaar, maar het concept kunnen we ook zeker aanpassen naar elke graad en elk onderwijsniveau. Meestal gaan er 10 jongeren mee naar de workshop. Scholen kunnen de dieren niet zelf kiezen, een dier weigeren kan uiteraard wel."

"En vraag maar na, de jongeren ervaren het zelf ook als een enorm succes. De zelfstandigheid die erbij komt kijken, spreekt hen enorm aan. Bovendien ervaren ze het succes van een goed geregelde dag. Ook de deelnemende scholen zijn blij, waardoor de jongeren zich nuttig voelen. Trouwens, geïnteresseerde scholen die willen deelnemen aan dit project mogen altijd Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. opnemen."

 

 

gemeente bree loopweken4

 

gemeente bree loopweken3

 

gemeente bree loopweken1

 

{gallery}Edugo Glorieux Oostakker - Bewegen met dieren{/gallery} 

 

 

 

Gegevens van de school

EDUGO campus Glorieux (Oostakker)
Sint-Jozefstraat 7,
9041 Gent

Website van de EDUGO campus Glorieux

 


 

art wWil jouw school andere scholen inspireren?

Welk beweegidee zette jouw school in beweging?

 

Vul het formulier in


Wil jouw school ook rond dit thema werken?

Kan MOEV je hierbij ondersteunen?

 

Vraag hiervoor advies op maat aan