Tips en weetjes "beleid"
Communicatie
- Nieuwsbrief L.O.: Heel wat scholen maken een trimestriële nieuwsbrief specifiek voor Lichamelijke Opvoeding. Op die manier maken ze - sinds dit schooljaar - het aanbod van bewegings- en sportactiviteiten bekend en is iedereen tegelijkertijd op de hoogte.
- Babbelbar: Heel veel ouders kennen de visie van de school rond beweging en gezondheid. Een school kan dit communiceren via een ‘Babbelbar’. Dit is een informeel infomoment voor de ouders. A.d.h.v bijvoorbeeld een ganzenbordspel met vragen/opdrachten omtrent beweging en gezondheid komen heel wat ouders hierover veel te weten.
Een voorbeeld van een opdracht: Verdeel de prenten onder de gezonde brooddoos en de ongezonde brooddoos. Daarna volgt een bespreking van de twee brooddozen en is er ruimte voor discussie. Op het einde van het spel krijgen de ouders de kans om met elkaar en met de leerkrachten te praten. Dit gespreksmoment werkt inspirerend. Zo ontstond bijvoorbeeld de ‘waterwinkel’. Omdat kinderen vaak volle drinkbussen mee naar huis brachten, uitten de ouders hun bezorgdheid dat kinderen wel voldoende drinken op school. Zo ontstond het idee om een winkeltje te maken waar alle kleuters een eigen beker hebben waaruit ze water kunnen drinken. Om het interactief te maken, maakten ze een winkel met betaalkaarten. De juf gaat achteraan in de winkel zitten en de kinderen geven hun betaalkaart af. Als de beker helemaal leeg is, krijgen ze een sticker op hun betaalkaart.
Leerlingenparticipatie
- Leerlingenparlement: Leerlingen bepalen tijdens het leerlingenparlement de indeling van de speelplaats. Ze bespreken er ook de mogelijkheden wat het aanbod van middagsport betreft.