Ik heb het begrepen

MOEV respecteert de privacy van uw gegevens.

Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en uw browserervaring te verbeteren.
Klik op "Ik heb het begrepen" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op “Meer informatie

 

Hoe pakken we dit aan?


Blijven bewegen in alle mogelijke vormen is belangrijk om fysiek, mentaal en sociaal gezond te blijven, zeker in coronatijden. Als schoolteam kan je beweging promoten op verschillende manieren:


1. Blijf lichamelijke opvoeding geven.

Lees hier hoe je dat het beste aanpakt binnen de huidige richtlijnen. Bekijk ook hoe andere leerkrachten L.O. dit vandaag organiseren. Met vragen over leerdoelen kan je terecht bij de pedagogische begeleidingsdiensten.


 

  • Lees alle richtlijnen/FAQ’s over de les lichamelijke opvoeding. Ga naar info op de website BVLO.
  • MOEV in uw kot: Ontdek tips, van en voor leerkrachten, om je leerlingen aan te zetten tot beweging thuis. MOEV selecteerde de beste bewegingstips en die werden uitgewerkt in een fiche met omschrijving en linken naar bijhorend digitaal materiaal. Ga naar 'MOEV in uw kot'. 
  • MOEV daagt je uit: Activeer je leerlingen via de digitale uitdagingen van MOEV. Ga naar 'MOEV daagt je uit'.
  • #blijfsporten: 'Blijf sporten' wil de bevolking een wetenschappelijk correcte houvast bieden over hoe (niet) te sporten in deze Corona-tijden. Blijf sporten en bewegen, hou je fit.  Allerlei praktische tips en toffe inspiratie om zelf te blijven sporten tijdens deze corona-periode alsook leuke ideeën om met je leerlingen te bewegen vind je op de website van 'Blijf sporten'. Ga naar de website 'Blijf sporten'. 
  • Sporten in de natuur: Vlaanderen heeft een uitgebreid en gevarieerd aanbod om te joggen, mountainbiken, fitnessen, … Heel wat loopomlopen, mountainbikeroutes, fit-o-meterparcours , … zijn toegankelijk om ook in klasverband te doen.  
    Waar sporten in de natuur?   We gaan wandelen!   We gaan fietsen!

 



2. Blijf deelnemen aan het aanbod van MOEV en Sport Vlaanderen. 

Aan welke activiteiten kan je eigenlijk nog deelnemen? Wat is mogelijk en wat niet? 


Ontdek wat er vandaag wel nog kan. 



3. Benut elke bewegingskans tijdens de schooldag.

Leer de kansen kennen. Zo bieden verplaatsingen te voet of met de fiets vandaag nog meer voordelen dan voordien. Buiten is beter, dus ook het buiten lesgeven biedt voordelen. Binnen lesgeven kan actiever door bewegingstussendoortjes te integreren. Er zijn zelfs digitale alternatieven beschikbaar om leerlingen (al dan niet van thuis) in beweging te brengen. 



Tijd voor een bewegingstussendoortje!

Bewegingstussendoortjes zijn leuke en eenvoudige oefeningen om toe te passen tijdens je lessen, die slechts enkele minuten duren. De focus ligt niet op het aanbrengen van leerinhouden, wel zijn bewegingstussendoortjes ideale momenten om tegemoet te komen aan de bewegingsnoden van de leerlingen. Ze werken negatieve stress weg, zorgen voor een adempauze en hernieuwde aandacht. En vooral: ze zorgen voor plezier voor groot en klein. 
Ontdek leuke bewegingstussendoortjes.

 

Kies voor bewegingsvriendelijk lesgeven!

Inspiratie om lang stilzitten te integreren in je les vind je in het informatiedossier voor het secundair onderwijs van het Vlaams Instituut Gezond Leven of of herbekijk de MOEV-inspiratiesessies ‘Vital schools’ van Howest en ‘Wat zijn de kritische succesfactoren om ‘bewegingsvriendelijk lesgeven’ op te schalen naar de dagelijkse lespraktijk?’ van MOEV.

 

Digitaal is het nieuwe normaal

MOEV werkte uitdagingen/challenges uit waarmee alle leerkrachten en leerlingen aan de slag kunnen gaan! 
Ontdek de MOEV-uitdagingen en ga ervoor! Je kan leuke prijzen winnen!

Zorg ook voor beweging voor leerlingen die thuis studeren tijdens het afstandsleren. Inspireer hen met goede tips om het stilzitten tijdens het leren regelmatig te onderbreken met rechtstaan en bewegen.
Ontdek de MOEV in uw kot-bewegingstips!

 

Stappen en fietsen, alleen maar voordelen

Verplaats je op een actieve manier wanneer je met je groep leerlingen op de baan bent. Stimuleer ook een actieve verplaatsing naar en van de school.  

 

Buiten = beter!

Zorgen voor verse lucht is een efficiënte manier om het besmettingsrisico te verkleinen. De luchtstromen voorkomen dat microdruppels zich verspreiden en in de lucht blijven hangen. 

Kan je onvoldoende verluchten en ventileren? Is er bovendien weinig ruimte om social distancing te garanderen? Neem de leerlingen dan regelmatig mee naar buiten voor een activiteit of geef buiten les. In combinatie met de actieve verplaatsing naar de buitenklas kan buiten lesgeven ook bijdragen tot de concentratie en extra positieve vibes, zeker indien dit kan in een omgeving met natuurgroen. 

 



4. Leer meer over beweging, samen met je leerlingen.

Waarom is het zo belangrijk op in deze coronatijden te bewegen en minder te zitten? Kies lesinhouden en educatieve materialen om dit thema in de les - ook buiten de les L.O. - aan bod te laten komen. Zo zijn je leerlingen mee met het nut van het gezondheidsverhaal.



Leerlijn bewegen en minder zitten: de ideale leidraad

Stel: je geeft je leerlingen les over het effect van bewegen op het mentaal welbevinden of over de voordelen van actieve verplaatsing op onze gezondheid en het milieu. Een week later komt het ook aan bod in de les van je collega, in dezelfde klas of in een ander leerjaar. Onnodige herhaling, maar met de ‘leerlijn bewegen en minder zitten’ stem je leerinhouden beter op elkaar af!

Dit praktisch hulpmiddel helpt het hele schoolteam om lesinhouden en educatieve materialen te kiezen en om onderling af te stemmen welke lessen rond bewegen en minder zitten in welke vakken/leergebieden of welk leerjaar aan bod kunnen komen. Een ideale leidraad dus!

 

Met welke thema's uit de leerlijn kan ik van start gaan? 

  • Sociale en emotionele ontwikkeling

Een gezonde mix van zitten, staan en bewegen is essentieel om je goed in je vel te voelen. Emoties kunnen ook een effect hebben op het zit- en beweeggedrag. Beweging heeft een invloed op het zelfbeeld, zelfvertrouwen en hoe beweging gebruikt kan worden om emotioneel moeilijke en stressvolle periodes aan te pakken.

  • Minder zitten, meer bewegen en de bewegingsdriehoek

Wat is beweging en lang stilzitten? Bewegingsintensiteit, gezondheidsaanbevelingen en voordelen (ook in coronatijden), wat is een actieve en fitte levensstijl? En goede lichaamshouding en veilig bewegen (belangrijk tijdens corona).

  • Ruimtelijk bewustzijn: thuisomgeving en publieke ruimte

De thuisomgeving is vaak gekenmerkt door multischermtijd wat aanzet tot minder gezonde keuzes (bv. meer uren zitten). Stimuleer kinderen en jongeren daarom om actief buiten te bewegen met de correcte regels in het achterhoofd (corona). 

De verleiding om lang stil te zitten in de thuisomgeving is erg groot. Beeldschermactiviteiten zijn bij jongeren belangrijke factoren die vaak lang stilzitten bevorderen. Daarom is het belangrijk dat jongeren leren om hun thuisomgeving aan te passen of zelf oplossingen zoeken om lang stilzitten te beperken.

  • Duurzaam bewegen en minder zitten: milieu en mobiliteit & actief buiten bewegen in de natuur

Inzetten op het belang van actieve verplaatsing op gezondheid, milieu en corona + voordelen van actief buiten bewegen in de natuur op het mentaal welbevinde.
 

  • Meer bewegen en minder zitten in een digitaal tijdperk

Het belang van technologische apparaten die zowel een positief als negatief effect kunnen hebben op zit- en beweeggedrag. Het belang om schermtijd te doorbreken met bijvoorbeeld bewegingstussendoortjes.
 

  • Symptomen van verslaving aan technologische toestellen en oplossingen zoeken om minder afhankelijk te zijn van toestellen die gepaard gaan met lang stilzitten.

Technologie leren kennen die technologie die het beweging en minder zitten wél stimuleert.