Ik heb het begrepen

MOEV respecteert de privacy van uw gegevens.

Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en uw browserervaring te verbeteren.
Klik op "Ik heb het begrepen" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op “Meer informatie

 

Hoe blijven we als schoolteam zelf in beweging?


#Check,check,checkjezelf

Het zijn en blijven bizarre tijden. Zowel ons leven thuis als dat op school ziet er anders uit dan we zouden willen. De ene dag lukt het beter om hiermee om te gaan dan de ander. Als leerkracht zet je je dag in dag uit in voor je leerlingen. Toch het is ook belangrijk om voor jezelf te zorgen. Vandaag nog nét iets meer dan anders. 

Op checkjezelf.be vind je informatie over verschillende thema’s rond mentaal welbevinden, boeiende uitleg van experten, getuigenissen van BV’s en Vlamingen zoals jij en ik, én een heleboel oefeningen waarmee je makkelijk zelf -thuis- aan de slag kan gaan. 

Ga naar checkjezelf.be


Klaar om te wisselwerken, op school of thuis?

Elk half uur even weg van je stoel, dat is echt gezond. Regelmatig eens rechtstaan versnelt niet alleen je vetverbranding, maar beschermt je lichaam ook tegen hart- en vaatziekten, diabetes en rugpijn. 

Collega’s die lang stilzitten beperken en regelmatig onderbreken door even recht te staan, rond te stappen en te bewegen ondervinden niet alleen een positieve impact op hun fysieke gezondheid. Ze hebben ook meer energie, kunnen zich beter concentreren en zijn productiever. Minder ziekteverzuim, een goede werksfeer en een positief imago zijn de bonus voor de school.

Lees meer over het thema 'wisselwerken'


Elke stap telt, nu meer dan ooit! 

Stappen of wandelen is de makkelijkste en goedkoopste manier van bewegen. En dat het goed voor ons is, weten ze tot in Japan. De Japanse onderzoeker Dr. Hatano toonde aan dat 10.000 stappen gespreid over een hele dag de gezondheid fundamenteel verbetert. Je kan dus toch voldoende bewegen, ook al ben je nog niet klaar om te sporten. Stappen kan je altijd en overal: thuis, op het werk, tijdens verplaatsingen (verkeer), in je vrije tijd … Zijn 10.000 stappen niet meteen haalbaar voor jou? Ga dan met mondjesmaat meer bewegen. Want: élke stap die je zet, is er eentje in de goede richting. Elk beetje beweging is beter dan niks. Het zijn kleine stappen voor jou, maar grote voor je gezondheid. Nu meer dan ooit!

Klaar om mee te stappen?


Unieke kans: je persoonlijke coach motiveert én inspireert jou!

Voor wie meer wil bewegen maar niet weet hoe, is 'Bewegen op Verwijzing' de ideale ondersteuning. Een gediplomeerde 'Bewegen Op Verwijzing-coach' stimuleert mensen om meer te bewegen met een persoonlijk beweegplan en consultaties.  

Ik heb interesse in het project 'Bewegen op Verwijzing'

Blijven doorgaan, blijven bewegen... Tips om actief en gezond te blijven.


#blijfsporten

'Blijf sporten' wil de bevolking een wetenschappelijk correcte houvast bieden over hoe (niet) te sporten in deze coronatijden. 

Op deze website vind je praktische tips en toffe inspiratie om zelf te blijven sporten. Je vindt er ook leuke ideeën om met kinderen te bewegen, ook in klasverband.

www.blijfsporten.be


Sporten in de natuur

Wie er graag op uit trekt in de natuur om te joggen, te mountainbiken, te fitnessen, … zal snel merken dat het aanbod in Vlaanderen uitgebreid en gevarieerd is. De loopomlopen, mountainbikeroutes, fit-o-meterparcours , … zijn vrij toegankelijk en kan je ook doen in klasverband. 

Via onderstaande linkjes vind je een overzicht van de initiatieven in Vlaanderen.

Sport.Vlaanderen   Wandelknooppunt.be   Fietsnet.be   Fietsknoop.nl


Sporten in de vrije tijd

Hier vind je alle up-to-date maatregelen m.b.t. sport in tijden van corona.

www.sport.vlaanderen/sporten-in-tijden-van-corona


Sporten met collega’s

Je vindt hier allerhande tips hoe je activiteiten kan organiseren met je collega’s en hoe je zelf op je (thuis)werkplek in beweging blijft.

www.sport.vlaanderen/waar-sporten/sport-en-beweeg-vanuit-je-kot