Ik heb het begrepen

MOEV respecteert de privacy van uw gegevens.

Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en uw browserervaring te verbeteren.
Klik op "Ik heb het begrepen" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op “Meer informatie

 

Fietsvaardigheid in de praktijk


Leren fietsen is een proces. Je leert fietsen door te oefenen en door deel te nemen aan het verkeer. Geef je leerlingen de kans om hun vaardigheden te oefenen. Hiervoor kan je een leerlijn opstellen. Bepaal welke vaardigheden en oefeningen jaarlijks in elk leerjaar aan bod komen. Zo bouw je trapsgewijs de moeilijkheidsgraad op. Kinderen evolueren dan van begeleid en beschermd oefenen naar zelfstandig en bewust deelnemen aan het verkeer.


Kleuteronderwijs     Basisonderwijs     Secundair Onderwijs     Buitengewoon Onderwijs 


Kleuteronderwijs

Moev actieve verplaatsing doki op wieltjes340Kleuters moeten motorisch sterk genoeg zijn om hun evenwicht op de fiets te kunnen bewaren, te trappen, te kijken, te bellen, te zien ... Oefen regelmatig met kleuters op veilige plaatsen. De fiets besturen en veilig rijden worden op die manier automatische handelingen. Kleuters die nog niet op twee wieltjes kunnen fietsen, oefenen met een loopfietsje. Dit bevordert het evenwichtsgevoel en stimuleert de overgang naar het zelfstandig fietsen.

Naast de vaste fietsmomenten kun je ook tijdens de speeltijd en middagpauze vrije fietsmomenten aanbieden. De vaardigheden bij kleuters kunnen onderling wel sterk verschillen.

Voor het kleuteronderwijs ontwikkelde MOEV de werkvorm 'Doki op wieltjes'. Een handleiding, lesfiches en nog veel meer kan je terugvinden bij de rubriek 'Doki leert fietsen' op de website van OKI DOKI.

Website OKI DOKI  Materialen OKI DOKI

 

Meer oefeningen en informatie van partners vind je terug in onze inspiratieboxen


Basisonderwijs

Moev actieve verplaatsing meester op de fiets220In de eerste graad BaO ligt de nadruk op de begeleide voetganger, de passagier en de fietsbehendigheid.
De tweede graad BaO oefent op de begeleide fietser en de zelfstandige voetganger.
In de derde graad BaO gaat de aandacht naar de zelfstandige fietser en de complexe voetgangerssituatie.

Voor het basisonderwijs ontwikkelde MOEV, het Vias Institute en Mobiel 21, de werkvorm 'Meester op de Fiets'. Een handleiding, lesfiches en nog veel meer kan je terugvinden op de website van 'Meester op de fiets'.

Website Meester op de fiets   Materialen Meester op de fiets

 

Meer oefeningen en informatie van partners vind je terug in onze inspiratieboxen.


 

Secundair Onderwijs

Moev actieve verplaatsing bike at school340Jongeren in het secundair onderwijs zijn zelfstandiger en mobieler dan kinderen in het basisonderwijs. Verkeers- en mobiliteitseducatie mag daarom niet stoppen op het einde van de lagere school. Werk een attractief aanbod uit op maat van de doelgroep secundair onderwijs.


Met de werkvorm 'Bike@school' biedt MOEV een leidraad over fietsvaardigheid, verkeer en mobiliteit in het secundair onderwijs. Een handleiding, lesfiches en nog veel meer kan je terugvinden op de website van 'Bike@school'. 

Website Bike@school   Materialen Bike@school

 

Meer oefeningen en informatie van partners vind je terug in onze inspiratieboxen.  


Buitengewoon Secundair Onderwijs

Voor het project 'Bike@school' kan je gebruik maken van een aangepaste bundel praktijkfiches voor leerlingen met een beperking. Deze kan je downloaden via onze materialenshop. 

Praktijkfiches BuSO